Waar is God?



Onderstaande tekst verschijnt vandaag op www.gewijderuimte.org


V. Waar is God?
A. Overal!

Uit The Baltimore Catechism

Een beduimeld exemplaar van deze standaardtekst lag op de schoolbank van elk meisje en jongen in Amerikaanse katholieke scholen vanaf 1885 tot eind jaren 60. Je vindt geen katholieke volwassene die deze opmerkelijke vraag en het antwoord niet kan herhalen. Het is een eenvoudige uitdrukking van het geloof dat wijst op het uitverkoren deel van alles.

Het verbaasde met dat ik er niets van terugvond in de nieuwe Katechismus van de Katholieke Kerk, maar dat ligt misschien aan mij. De Baltimore Catechism was een boekje van 62 bladzijden en de catechismus van het Vaticaan heeft 928 pagina's en weegt meer dan mijn hersenen. Ik vond het woord “almacht” vijf keer in de index maar er werd geen melding gemaakt van het woord “alomtegenwoordig”. Ik dacht: “Nou moe, dit is alsof je een klassiek songboek van de Beatles hebt, maar dan zonder Here, There and Everywhere.” Aan de andere kant vertelt de Baltimore Catechism ons niet waar het om gaat met Pasen. Het is handig om meer dan één catechismus in huis te hebben.

Dat komt omdat we nooit genoeg van dit prachtige katholieke idee kunnen horen: God is overal. We weten uit de film The Big Lebowski dat de Dude volhardt maar we weten uit de Schrift en de traditie dat de genade in overvloed aanwezig is. Genade loopt door alles heen omdat God “hier, daar en overal” is. Wat zou er meer troostrijk kunnen zijn? Aan het eind van de roman Dagboek van een dorpspastoor ligt een jonge priester op zijn sterfbed; hij wacht op een oude pastoor om hem het sacrament van de stervenden en zieken toe te dienen. De vriend bij zijn bed is bang dat de pastoor niet op tijd zal aankomen en dat de priester de laatste zegen van de kerk niet zal ontvangen. De stervende priester voelt zijn bezorgdheid aan en zegt in een haperende maar heldere stem: “Wat maakt het uit? De genade is overal.” De kerk is er misschien niet altijd voor ons, maar het katholicisme leert dat God er overal is voor ons. Dat is alles wat belangrijk is.


Michael Leach

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen