Over roddelen en nieuw leven




In het voorjaar planten we zaadjes, maar we zien ook hoe allerlei planten kiemen zonder enige hulp van ons. Op dit moment komt er sla op in een stuk grond in de achtertuin dichtbij waar we vorig jaar sla kweekten. Sommige van de slaplantjes vormden zaad dat op de grond viel en nu hebben we dus kleine heldergroene blaadjes die opkomen tegelijk met het gras. Ik vind het niet erg dat er sla opkomt in het gazon, maar ik vind het wel erg bepaald onkruid aan te treffen in de bloemperken of de stukken grond waar groente ruimte nodig heeft om te groeien.

Vandaag vraag ik me af: Wat ontspruit er in mijn leven en is het nuttig of niet? De beste tijd om onkruid te wieden is wanneer de planten jong zijn en de wortels nog niet te lang geworden zijn.

Heb ik de laatste tijd de gewoonte ontwikkeld om te praten over een collega die mij irriteert? Dit is vooral gemakkelijk als hij ook andere collega’s irriteert – het is heel gemakkelijk om te beginnen met praten over die irritante persoon met de kleine club mensen die hij de laatste tijd kwaad gemaakt heeft. Wanneer ik terugkijk op mijn dag op het werk, kan ik dan goed kijken naar de woorden die uit mijn mond zijn gekomen? Ben ik bereid om eerlijk te zijn en mijn eigen roddels en achterklap te identificeren?

Allerlei activiteiten ontspruiten als we niet opletten. Een van de eenvoudigste manieren om de ongewenste “spruiten” in je leven te ontdekken is om dagelijks levensgebed te doen – een gebedsvorm die de heilige Ignatius ontwikkeld heeft om ons te helpen om terug te kijken op de dag.

Vinita Hampton Wright

Reacties

Anoniem zei…
Oefening baart kunst.
annie zei…
Het 'Levensgebed' is voor mij een positieve en goede gids! Ik ben er dankbaar om!!!

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)