Kerstwens Meester Eckhart voor de ignatiaanse familie


'Want de mens moet zijn zoals onze Heer het zei: "Gij zult zijn als mensen die de gehele tijd waken en wachten op hun Heer!" Waarlijk, die wachtende mensen zijn waakzaam en kijken om zich heen vanwaar Hij komt op wie ze wachten, en in alles wat komt verwachten ze Hem, hoe vreemd dat voor hen ook is, of Hij zich daar niet toch in bevindt.

Zo moeten wij onze Heer weten waar te nemen in alle dingen. Daartoe behoort vlijtige aandacht en alles wat men aan kracht en zinnen kan opbrengen; zo gaat het de mensen goed en begrijpen zij God als gelijk in alle dingen en vinden zij van God in alles evenveel.'

Meester Eckhart

Reacties

Cilia zei…

Wat ik leerde in mijn verplegings- evenals mijn pastorale periode was: Gij kunt de Heer in alles en iedereen vinden, ik moet hem niet zoeken, Hij staat voor en IN mij. Ik hoef ook niet te wachten, Hij IS in alle dingen, voorvallen in elk nieuw NU.
Ik moet wel waakzaam zijn en kijken om mij heen vanwaar Hij komt... en in wie Hij komt, in alles wat komt verwacht ik Hem, in alles evenveel.'
Hij biedt Zich aan in al wat gebeurt en al wat is.
Dank God.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen