Waarom je moet kunnen zwijgen om raad te geven (4/6)


Onlangs verscheen in het magazine 'Zeven keer jezelf overstijgen’ het verslag van een interview dat ik gaf aan Erik Galle. Thema was “raad geven aan twijfelenden”, een van de geestelijke werken van barmhartigheid. Hier volgen enkele uittreksels (4/6)

Raad geven vanuit de traditie die teruggaat op Ignatius, de stichter van Jezuïeten, is de ander een dialogale ruimte aanbieden waarin hij tot onderscheiding kan komen. Dit is een mondvol, maar eigenlijk is de basis ervan eenvoudig. Het vertrekpunt is het geloof dat elke mens in zich een verlangen meedraagt dat God in zijn hart heeft gelegd. De basisvraag is hoe de persoon die om raad vraagt daarmee in contact kan komen

Omdat ‘raad geven’ de indruk kan wekken dat het initiatief sterk bij de begeleider ligt, is het belangrijk erop te wijzen dat de basishouding bij uitstek bij het begeleiden deze is van het luisteren. En wel op zulke manier dat de ander dichter bij het bovengenoemde verlangen komt. Daarom zal de begeleider ook vragen stellen, niet uit nieuwsgierigheid, maar om samen de rode draad te ontwar(r)en tegen welke achtergrond keuzes kunnen gemaakt worden. “Wat bedoel je hiermee? Houdt dat geen verband met wat je vorige keer zei”. “Ben je je bewust dat je ogen fonkelen wanneer je dat vertelt”.

Het proberen in kaart te brengen wat vreugde brengt en wat droef maakt is een beproefde manier om uit te zoeken op welk moment een mens in eenheid is met het verlangen dat hij in zijn hart draagt. Zo’n hart kan zich oefenen door gebed, door het regelmatig luisteren naar en verwijlen bij het Evangelie. De begeleider heeft als taak te duiden waar het leven roept, waar de levende God aan het werk is. En zijn kompas daarbij is de vreugde.  Die is vaak niet exuberant, is geen vreugdeschreeuw. Het is veeleer het gevoelig worden voor discrete sporen van vreugde, van vertrouwen, van rust, van openheid, als basis om ermee aan de slag te gaan.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Anoniem zei…
Voor mij staat vreugde in relatie met het gegeven dat de ander ook gezien en gehoord wordt. Wijze raad staat meestal in relatie met tegenstellingen die zijn gepasseerd. Bij Jezus Christus zie ik moed en liefde. Zo heeft iedere geloofsrichting iets te bieden. Uiteindelijk gaat het er om dat de mens de kans krijgt om het licht in het eigen hart te ontdekken. Dat dit een universeel gegeven is spreekt voor zich. In welke mate een geloofsrichting steun kan bieden en richting geeft zien we in het dagelijks leven terug. Vanuit oorsprong komt het zelfbewustzijn in relatie te staan met de omgeving en het licht schijnt via allerlei wegen, ook op duistere plekken. Het gaat zoals het gaat en de mens handelt volgens innerlijk vermogen.Wijze raad spreekt voor zich, misschien is het een vorm van Aanwezig zijn.
Anoniem zei…
Wijze raad is ook moeilijk te geven daar dit gevolgen kan hebben.Lees het artikel in Trouw over de Christenmeisjes en Boko Haram. De Hymnes gaven hun kracht en troost. De keuze was voor enkelen in deze situatie met een bewaker trouwen en je bekeren tot de Islam of je Christen hymne zingen en daar vertrouwen in vinden. Onder druk iets doen is geen wijze raad. Grote vergissingen zijn de wereld niet uit net zo min als de wijze raad. Wat zoekt de mens en wie antwoord is een levensvraag en dat begint al in het vroege levensjaar.
Elizabeth Harland-Hazebroek zei…
Als je een ervaren persoon spreekt, toets je je aan wat jezelf zegt, maar dat de ander deelt wat je vertelt, voelt het veiliger. De keuze is goed bekeken.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen