Concrete tips van Paus Franciscus om te communiceren met jongeren


Op 30 juli 2016 ontmoette Paus Franciscus 28 Poolse jezuïeten in Krakau, nav de WJD. Gedurende deze ontmoeting van 40’ trad Franciscus in dialoog. Op 25 augustus publiceerde de Osservatore Romano en de Civilità Cattolica het transcript. Zenit publiceerde een Franse vertaling. Ik maakte er een vertaling van.

Vraag: Uw boodschap gaat recht naar het hart van de jongeren. Wat doet u dat u op zo’n efficiënte wijze met hen in gesprek kan gaan? Kunt u ons wat tips geven om te werken met de jongeren?

Antwoord Paus Franciscus (deel 1/2):  Als ik spreek, moet ik de mensen in de ogen kijken. Je kan niet in de ogen van iedereen kijken, maar ik kijk in de ogen van die, van die, van die … en iedereen voelt zich aangekeken. Bij mij gaat dit spontaan. Zo ga ik om met de jongeren.


Maar dan, de jongeren, als je met hen praat, dan stellen ze vragen … Ze kennen geen schroom. Ze stellen rechtstreekse vragen. En aan jongeren kan je enkel maar antwoorden met de waarheid. … Zie je: ze zeggen je de waarheid, soms maken ze je verwijten … De jongeren spreken rechttoe rechtaan. Ze willen de waarheid of minstens een duidelijk “ik weet niet wat ik je moet antwoorden”. Het is beter geen uitvluchten te zoeken met jongeren. … Ze vroegen me: “Hoe bidt u?” Als je dan antwoordt met een theorie, dan zijn ze ontgoocheld. De jongeren zijn genereus. Maar het werken met hen vraagt ook geduld, veel geduld.

Reacties

renée zei…
waarheid maakt vrij !!!!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen