Handleiding voor een mystieke ervaring bij jou thuis!


Vandaag wordt deze tekst gepubliceerd op www.gewijderuimte.org

Toen ik gisteravond op het terras zat, werd ik heel rustig. Ik stelde mij de vraag waarom ik zoveel van deze omgeving houd.

Dikwijls merk ik de veranderende kleuren van de bloemen die in bloei staan. Ik zie ook het rijkelijk groen van het gras. En ik kijk tenslotte naar de mooie blauwe lucht met vogels en wolken. Samen vormen zij een caleidoscopisch schilderij waar de toeschouwer eindeloos van kan genieten. Ik ben, zij het in mindere mate, ook gevoelig voor allerlei geluiden op het terras: het afwisselend gezang van de vogels; het uitbundig spel van buurkinderen en het hard lawaai van de grasmaaiers.

Ik beken dat mijn verwondering voor dit schilderachtig decor meestal niet verder gaat dan deze twee zintuigelijke ervaringen. Hoe vaak durf ik buiten de gebaande paden van het terras te treden om het gras te voelen tussen mijn vingers en tenen? Hoe dikwijls sluit ik mijn ogen om alle geuren van mijn rustig plekje heel diep in te ademen? Heb ik ooit geproefd van de frisse lentelucht?

Doe het rustig aan. Voel de wereld om je heen. Proef ervan. Ruik eraan. Alles is genade.



Cara Callbeck

Reacties

Anoniem zei…
Mystiek???
Ja, oké.
Het word met de minuut zotter.
Alles in onze wereld is een orgasme en seks, zelfs koken, en potje dansen, enz. :p
Bij de christenen is zeker alles mystiek.
Gelukkig weet ik ondertussen genoeg over het geloof dat dit geen mystiek is.
Alleen maar een gelukservaring gegeven door God of gecreëerd door de persoon zelf!
Wie zal het zeggen, maar het is zeker geen mystiek.





Anoniem zei…
Boek " Leven met Ignatius op het kompas van de vreugde" , auteur Nikolaas Sintobin SJ, ademt " mystiek " in elke dag Leven.
Mijn en mijne Dierbaren ervaring.

" God vinden in alle dingen".
In Boek zijn 10 tips voor aandachtig Leven.
In Nederlandse WoordenBoek " mystiek = leer van innige vereniging der ziel met God".
In " aandachtig Leven oefen ik luisteren met Hart en Goddelijke Energie leren herkennen in alle " doen en laten" .
Boek " Leven met Ignatius op het kompas van de vreugde" van auteur Nikolaas Sintobin SJ,
van harte aanbevolen, voor allen.
citeer een alinea van boek bladzijde 97:
" Dit boek geeft concrete tips voor mensen die met beide voeten op de grond staan en zich uitgenodigd weten om verder te kijken".

Anoniem zei…
Iemand die mystiek is die staat met zijn/haar beide voeten op de grond.
Genieten van de kleine dingen van God is "gelukkig maar" iedereen gegeven, maar een zeer diep liefdesniveau met God is niet iedereen gegeven. Als je dat beseft dan staat je met je beide voeten op de grond, anders ben je een dromer die alles wil omschrijven als mystiek. Als iedereen mystieke ervaringen zou hebben, dan was de kerk nu in volle bloei!!!! Maar, de kerk is leeg, omdat iedereen denkt "dat je zonder teveel moeite" m.a.w weinig gebed en stilte.. al mystieke ervaringen kunt beleven. Mystiek gaat trouwens niet over jezelf, mystieke ervaringen met God gaat altijd over ten dienste van de kerk of je medemens. Je kunt een diepe aanraking hebben met God om je dichter bij God te brengen, maar ik zeg het dat is nog altijd geen Mystiek. Mystiek staat dus altijd ten dienste van de kerk en je naaste en daar is dus niets voor jezelf in verweven. Waarschijnlijk een heel mooi boek om dichter bij God te komen, maar het is geen mystiek. Het kan ooit mystiek worden, maar daar beslist God wel over en niemand anders. Maar, dan gaat het niet meer over geuren en kleuren, dan gaat het over lijden, en lijden uit liefde voor de kerk en je naaste. Je lost zelf op, en christus komt volledig in je diepste te voorschijn. M.a.w. Ik leef niet meer, maar christus leeft in mij.
Anoniem zei…
Korte aanvulling: het lijden is dan ook geen lijden meer, want dan ben je zo innerlijk vrij dat het lijden ook een innerlijke vreugde teweeg brengt. Je blijft glimlachen.
Anoniem zei…
mystiek is vandaag de dag een mode woord geworden, het wordt te pas en te onpas gebruikt of liever misbruikt. Het initiatief hiertoe gaat altijd van God Zelf uit.
Van onze kant zal het duidelijk moeten worden dat wij de weg van totale zelf-ontledi-
ging zullen dienen te gaan aan alles van de wereld om onze ziel leeg te maken voor God, en dan is het nog aan Hem of de mystieke ervaring gegeven wordt of niet.
ik ben het dus volledig met u eens

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj