Op zoek naar de zin van onzin ...



Mark Logtenberg, 23 jaar oud,  is een Nederlandse novice in de Sociëteit van Jezus. De komende maanden zal hij regelmatig in deze blog te gast zijn met cursiefjes over de stage (experiment, in het jezuïetenjargon) die hij thans loopt in Libanon. 

Deel 7

Waarom een experiment? Wat is het nut ervan? Deze vragen spookten deze week mijn hoofd. Ik was wat teneergeslagen. Ik zat vast op het kantoor van de Jesuit Refugee Service waar op dat moment niet veel werk voor mij was. Ik zat daar rustig enkele nachten te lezen uit ‘1001 Arabian nights’ waar ik van genoot maar dit is zeker niet waarom ik hier in Libanon ben. Waarom ben ik hier en wat doe ik hier? 

Mijn novicenmeester zou waarschijnlijk zeggen dat het goed is om buiten eigen de comfortzone te gaan en elk modern zelfhulpboek zal dat vast bevestigen. Maar ik denk niet dat dit hetgene is wat mij dwars zat.


Het lastigste was voor mij dat je beschikbaar bent maar dat er tijdelijk niets te doen was. Ik begon mij simpelweg te vervelen. Een vreemd gevoel van machteloosheid trad in werking. Iedereen om je heen is druk bezig met werk maar jij kunt niets doen om te helpen. Een van mijn medebroeders hier in huis zei mij later dat verveling en machteloosheid niet per se slecht zijn wanneer je een experiment doet. Dat gevoel van machteloosheid is iets wat je moet ervaren. Maar dan, dan moet je bij jezelf afvragen hoe je er mee omgaat.

Reacties

Anoniem zei…
Machteloosheid: Hoe herkenbaar is dat voor een moeder wiens kinderen in het buitenland zitten. Hoe ga je hiermee om? Tel je zegeningen en kijk vooruit. Dan kun je, onder alle omstandigheden, toch iets betekenen voor de mensen om je heen, hoe klein/weinig ook. Dit geeft jezelf ook de nodige voldoening.
Liesbeth W zei…
verveling en machteloosheid en dan... Hij, Hem ontmoeten, Weg, Waarheid, Leven, Schoonheid, Bewogenheid, onbewogen.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)