Zeurende pijn



Je ziet ze minder en minder in Belfast. De gewelddadige muurschilderingen worden geleidelijk aan vervangen door meer "constructieve" afbeeldingen. De "oecumenische stoutmoedigheid" van de methodistische vrouwelijke "minister" aan wie ik hier Geestelijke Oefeningen geef is indrukwekkend. Het gemeenschapshuis in "Sandy Row", een van de meest verpauperde en gewelddadige protestantse buurten van Belfast doet uitstekend werk.

Tegelijkertijd merk ik vermoeidheid. De Noord-Ierse medebroeder met wie we hier samenwerken "bekende" gisteren dat het hem zwaar valt om te spreken over de problematiek alhier. Men is het erover eens dat de communautaire spanningen veel aan kracht hebben ingeboet. Fysiek geweld is uitzonderlijk geworden. Afgezien dan van die verschrikkelijke oranje-marsen. Toch blijft er angst. Velen - zo niet de meesten - blijven getraumatiseerd door tientallen jaren geweld dat in elke familie slachtoffers heeft gemaakt. Hoopgevend is dat de jeugd minder en minder aanspreekbaar is voor de traditionele sectaire organisaties. Toch blijkt ieder het erover eens te zijn dat het geweld nog steeds terug zou kunnen komen.

De mensen houden hun hart vast voor de komende jaren. Noord-Ierland kent op Brits niveau een uitzonderingsstatuut. Concreet: de steeds toenemende bezuinigingen in de sociale sector zien hier niet van toepassing. Hoe lang nog? Een van de voornaamste voedingsbodems van het geweld blijft immers de socio-economische uitzichtloosheid voor veel jongeren.

Reacties

Anoniem zei…
Ik denk aan je medebroeder. Het moet heel hard zijn om in een verzuurd en hard midden dag in dag uit, jaar in jaar uit, stand te houden. Ik heb veel achting voor hem. Ik begrijp dat hij er niet gemakkelijk over spreekt. Ik hoop dat hij vrienden vindt die begrijpen en leren uit zijn ervaringen.
Anoniem zei…
P.Nikolaas, ik zal je medebroeder ook aanbevelen in mijn gebed en mét hem, allen die in dergelijke situaties leven ! Ik kan me goed indenken dat het veel van hem vraagt; mooi dat met jullie initiatief van samenkomen, dit ook eens kan gezegd worden ...

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen