Bidden met een Bijbeltekst, hoe doe je dat




Je kan op verschillende wijzen bidden met een bijbeltekst. Wat nu volgt is de ignatiaanse methode. Het is hier niet de bedoeling dat je de bijbeltekst gaat analyseren en er een grondige exegetische studie van gaat maken. Het is evenmin de bedoeling dat je uit de gebedstijd komt met een mooi afgewerkt preekje over de bijbeltekst. Op zich best zinvolle dingen. Gebed gaat echter over iets anders. Het is niet in de eerste plaats een kwestie van studie en verstand, hoe belangrijk die ook zijn.

Het is de bedoeling dat je het Woord in jou binnen laat komen. Dat je de tekst beluistert en proeft, op het niveau van je hart, je diepere affectiviteit. Dat je Gods Woord laat weerklinken in je eigen leven en er aandachtig voor bent hoe jij erdoor geraakt wordt. In het bijzonder is het zinvol om wat langer te vertoeven bij datgene in de tekst wat je vreugde, openheid, enthousiasme, leven, rust, gedragenheid enz geeft. Gods Woord is Blijde Boodschap. Als je tijdens je gebed iets van die blijheid ervaart, is de kans groot dat de Heer je daar iets wil zeggen.


Bij een bijbeltekst kunnen enkele “gebedspunnten” worden aangeboden. Het zijn kapstokjes, suggesties die de tekst wat openleggen en je uitnodigen om hem toe te passen op je eigen leven. Soms zullen die gebedspunten je helpen. Soms niet.

Nikolaas Sintobin sj

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen