Zijn God en mens concurrenten?



Er bestaat een oud spreekwoord dat zegt dat wij moeten ‘bidden alsof alles van God afhangt en werken alsof alles van ons afhangt.’ Dit gezegde is ooit aan Ignatius toegeschreven (al bestaat er geen bewijs voor dat hij dit gezegd zou hebben), en velen menen dat dit gezegde de ignatiaanse spiritualiteit in het kort samenvat: Laat in je gebed alles aan God over, en span je dan met al je krachten in om Gods werk te doen.
Ik verkies dit gezegde om te keren: ‘Bid alsof alles van jou afhangt, en werk alsof alles van God afhangt.’ Dit betekent dat bidden hoogdringend is. Als alles van mij afhangt, dan wordt van God wel iets heel ingrijpends verwacht. Dit uitgangspunt plaatst ons werk in het juiste perspectief: als het van God afhangt, dan zitten we goed. We kunnen hard ons best doen, maar de uitkomst aan Hem overlaten.

Aan een vriend schreef Ignatius: ‘Je hoeft je niet uit te sloven, maar span je in op een geschikte en gepaste wijze, en laat het overige aan Hem over.’

Verkies jij liever te bidden alsof alles van God afhangt dan alsof alles van jou afhangt? Waarom?

Jim Manney

Reacties

Anoniem zei…
Wij maken onze concurrenten en dat past niet bij mij omdat wedijveren voor mij niet de uitdaging is.
Elisabeth Wilking zei…
Ik bid het liefste alsof alles v mij afhangt; zo besef ik hoe waardevol lijn gebed is en ben ik meer op God gericht dan op het het werk an sich het me uit te 'sloven'. Ik ben geen slaaf, geen workaholic en werk heiligt mij ook niet.. Ik merk dat Hij me dan helpt, als ik Hem al mijn eer en liefde en kracht geef, alles geef, om geordend,gematigd en liefdevol mijn taken te doen. Ik merk Zijn Aanwezigheid en ben tevreden en dankbaar. Hij doet het werk, Hij is de zaaier, Hij geeft Leven in overvloed.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)