Kan je ervoor kiezen om niet te kiezen?


Toen ik deze commercial voor het eerst zag wist ik meteen dat ik hier iets mee moest doen. Maar wat?

Of deze scène getruckeerd is of niet? Neen, daar lijkt het me niet om te gaan. Althans niet in mijn intuïtie. Ook niet over de woorden die Jean-Claude Van Damme spreekt

Wel dat de vrachtwagens naar achteren rijden (1).  Ook dat de gelaatsuitdrukking van Jean-Claude Van Damme volstrekt gevoel- en uitdrukkingsloos is (2). Ten slotte, dat hij, tot in het absurde, op beide vrachtwagens wil blijven staan (3).

Nu weet ik het. Ik zie hier de antipode in van wat keuze is. Kiezen gaat over de toekomst (1). Je hart, je diepere gevoeligheid neemt er een centrale plaats in (2). Ten slotte, kiezen is loslaten: het een of het ander (3).

Is dit nu heel eigentijds? Of net niet?


Reacties

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)