Waarom geloof niet noodzakelijk fijn en rustgevend is




Gisteren vierden we het feest van de heilige Petrus en Paulus. Gregory Brenninkmeijer sj verzorgde de homilie in onze krijtbergkerk. Onderstaand stukje trok mijn bijzondere aandacht.

"Nog steeds zijn er mensen die geloof verwarren met mooie religieuze gevoelens. Ze lopen van de ene cursus naar de andere, van de ene leraar naar de volgende trendsetter. Velen zoeken religieuze kicks en verwarren dat met geloof. 

Geloof is niet noodzakelijk fijn en rustgevend. Het is heel concreet en uitdagend. Geloof in Jezus en zijn Vader daagt iedere gelovige uit te doen en te denken, te spreken en te oordelen zoals zij (nvdr: Petrus en Paulus)."

Reacties

Mama-L zei…
Niet het geloof, maar God zelf geeft rust en vrede. Midden in de stormen van mijn leven verdwijnt dë vrede in mijn hart niet. Heb ik het dan al helemaal gevonden, ben ik zo heilig dan? Nee hoor, ik ben een werk, Gods werk, in uitvoering. :-)
Anoniem zei…
geloof kan fijn en rustgevend zijn, ... echter minstens zo vaak het tegendeel. Het kan je leven op z'n kop zetten, alles omver werpen, je veilige leventje omkeren, bekeren. Het fijne gevoel is geen doel op zich, maar als het zich voordoet, dit van harte durven ontvangen. Op de weg zijn valkuilen, stenen, tegenwind. Vallen, opstaan, doorgaan. Echter in de tegenslag je gedragen weten door Jezus. De fijne gevoelens zijn geen doel op zich. Het gaat niet om de 'kick' of de 'flow'. Uiteraard mag je Zijn genadegaven hartelijk omarmen. Dat is een cadeau. In het leven ook de tegenslagen accepteren. In de woestijn van oase naar oase door droge en dorre stukken los zand. Beseffen dat als het stil is, dat als Hij stil is, toch dicht bij je is. Daar kan je van groeien. Durf je door Hem te laten dragen, durf je om je leven onder het kruis te leggen. Vanuit zijn Liefde verder gaan op de weg, vanuit zijn gewond hart je gedragen weten. Onvoorwaardelijk liefde. Wat zou je nog meer wensen? met hartelijke groet van Leontien
Anoniem zei…
Bedankt, Leontien, mooie getuigenis. Het gaat inderdaad om onvoorwaardelijk 'vertrouwen'.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)