Frans van der Lugt sj vermoord in Homs: officieel persbericht


Deze morgen, 7 april 2014,  om 8u is pater Frans van der Lugt in Homs overleden. Gewapende mannen hebben hem uit het jezuïetenhuis van Homs gehaald, geslagen en voor het huis met twee kogels in het hoofd doodgeschoten.

Bron: officieel persbericht van de jezuïeten van het Nabije Oosten:

Compagnie de Jésus
Province du Proche –Orient
et du Maghreb
=============
Curie Provinciale

Chers amis,
Nous venons d'être informés par nos compagnons sur place,
que ce lundi matin vers 8h, le Père Frans van der Lugt a été enlevé par des hommes armés qui l'ont battu puis exécuté par deux balles dans la tête,
devant notre résidence à Homs.
Que le Seigneur l'accueille auprès de lui
et qu'il soutienne nos compagnons
qui se donnent entièrement
au service de toutes les victimes des violences.

En union de prières

Alex Bassili, s.j.
socius PRO

Reacties

Anoniem zei…
Aangrijpend nieuws, een zwarte dag. Sterkte iedereen! Renée
Anoniem zei…
pijn, voor de familie , voor zijn medebroeders en voor de mensen in Homs, Hij mag Pasen THUIS vieren ,ook hij zal gebeden hebben ,de gewapende mannen weten niet wat ze doen...ook voor hen bid ik, Mariette.
Corry zei…
Te triest voor woorden...
Anoniem zei…
Wat erg, en dat terwijl hij zoveel voor deze mensen gedaan heeft. Veel sterkte voor zijn familie, medebroeders en vrienden. Moge God hem nu de rust geven, dicht bij Hem, en dat hij voor ons een voorspreker mag zijn. Zr.Marie-Anne
Leontien zei…
ohhhhhh, wat erg, .... voor hem, voor de mensen waarvoor hij zich dag in dag uit inzette, voor de familie, voor de Jezuieten. In gebed verenigd met allen die zich betrokken voelen. Dat God hem rijkelijk mag belonen voor zijn tomeloze inzet. Nu mag hij bij Hem rusten.
Christine Bruggeman zei…
ongelooflijk, zo'n moedig man!!! mensen van de Ark hebben hem vroeger ontmoet en waren vol respect en waardering voor hem.
Lisbet zei…
vastberaden blijven... zijn geloof in het Goede en in God moge een voorbeeld zijn voor mij!
joep Beliën zei…
Dit doet pijn ; God hebbe zijn ziel - Een martelaar voor humaniteit in een poel van blind Geweld
Anoniem zei…
Vreselijk nieuws. Sterkte aan alle die hem kenden en liefhadden.
Dat zijn getuigenis verder mag doorwerken.
Anoniem zei…
Ik ben diep ontroerd.
Anoniem zei…
Ik volgde zijn verhaal al enige tijd en hoop dat hij een voorbeeld voor velen mag zijn ,
Ik word er wel wat stil bij , maar geloof dat zijn standvastigheid in het geloof zeker niet vergeefs kan genoemd worden. Mag hij tot voorbeeld worden van vredevol verzet voor de vooruitgang van de menswording hier op onze wereld.....Een moedig , vredevol man , nu niet meer in handen van mensen maar in de handen van God
Unknown zei…
Verschrikkelijk nieuws... in gebed bij jullie...
Anoniem zei…
Zij die Pater van der Lugt vermoord hebben, zullen moeten ervaren dat ze hem niet gedood hebben, maar eerder tot leven gebracht, net zoals gebeurd is met Jezus Christus zelf en de monniken van Tibhirine.
embharland1970@gmail.com zei…
Dank Jezus voor zo een Priester en Jesuit. Frans je bent ons een voorbeeld.ik leef mee met je familie en alle jezuïeten en onze dappere Paus Franciscus..Je bent bij God. Bid voor deze wereld.
Steve van der Ven zei…
In de geest van paus Franciscus, dat het allerbelangrijkst is, wat je dóet voor de kwetsbare medemens, was pater Frans van der Lugt een levende heilige. Vermoei je niet met nadenken hoe 'God' eruit ziet of wat de Eeuwige wel of niet vindt, probeer te leven zoals Frans van der Lugt en je bent een sieraad voor je medemens en de wereld. De Onbegrijpelijke Ontwerper zal je koesteren!

Anoniem zei…
Dit is beter dan een psychische moord ....die mensen kunnen vrij blijven rond lopen !!!
Anoniem zei…
Vreselijk! Martelaar van vandaag :(
We bidden voor sterkte en troost voor de mensen die op hem rekenden en voor zijn familie!
Jan Koppens cmm zei…
Zijn lichaam is nu dood, zijn LIEFDE zal nooit sterven. Wie neemt de fakkel over in Syrië of op welke andere plek dan ook?
Anoniem zei…
Ik vind het zo erg! Wie ook die moord beraamd heeft, wat hebben ze ermee gewonnen? Of hebben ze door hem te doden die mensen willen treffen? Echt een martelaar, een heilige van onze tijd. Hij zal blijven leven zoals Jezus. Ik leef en bid mee met de j.s. gemeenschap, zijn familie en met het Syrische volk dat hem zo nodig had.
Anoniem zei…
Het treft mij dat bijna alle reacties getuigen van veel geloof. Bij mij daarentegen, die al gans mijn redelijk lang leven (ik sta bijna aan het begin van de herfst ervan) probeer gelovig en geëngageerd te leven, doet dergelijk gruwelijk nieuws steeds opnieuw de fundamenten van mijn geloof daveren. Reeds in mijn jeugd voelde ik aan dat een radicaal christelijk leven vanuit zijn essentie zo dikwijls als vanzelfsprekend moet uitmonden in een marteldood. Maar toch, telkens als het gebeurt zoals nu weer, reageer ik verbijsterd en totaal ongelovig: is dat nu het loon van zo'n toegewijd leven? Is dat de uiteindelijke vrucht van zijn levenslange inzet voor vrede? Is het kwaad hier niet de uiteindelijke overwinnaar op het goede? Ik weet het wel, als je het uiteindelijke loon en de uiteindelijke vrucht in de hemel plaatst of voorbij het einde der tijden kan je deze en andere sceptische vragen negatief beantwoorden. Maar, mensen en zeker erg noodlijdende mensen hebben in dit leven voldoende bemoediging nodig. De laatste momenten van pater van der Lught moeten toch vreselijk zijn geweest. En de getormenteerde mensen voor wie hij een steun was moeten toch stoten op een afwezige God? God lijkt me hier het afgodsbeeld uit de psalmen te zijn dat wel oren heeft maar niet hoort, enz. Weer kan men/ik denken: zij zullen de weg van de onthutste leerlingen van Jezus moeten gaan na de moord op Hem, een weg die echter ook weer leidde tot vermoord worden. Intriest vind ik het. Wellicht kom ik de schok, ontreddering met de tijd wel te boven zoals bij een analoge reactie eertijds na de inval van Amerika in Irak. Bidden voor alle getroffenen zal inderdaad wel de goede houding zijn. Ik zal het doen van zodra ik het opnieuw kan.
Anoniem zei…
Intens triest. Veel sterkte aan alle mensen waar Pater Frans voor zorgde, familieleden en medebroeders.
Anoniem zei…
Ik begrijp je gevoelens en vragen omdat ik er ook vaak mee geworsteld heb. De laatste tijd word ik echter getroffen door de woorden 'het mysterie van het geloof'. Zou dit niet te maken hebben met het onzegbare en onbegrijpbare dat een mens moet sterven (letterlijk of figuurlijk) om het Leven te kunnen bezitten en het door te geven? Ik denk aan de woorden van Jezus: 'Als de gaankorrel niet sterft zal hij geen vruchten voortbrengen'.
Pater Frans heeft al lang zijn leven uit handen gegeven, nu werd hij letterlijk 'afgemaakt'.
Ik geloof dat hij ons (en het volk van Syrië waar hij zo van hield) niet verweesd zal achterlaten maar ons op de een of andere manier de weg zal tonen naar het Licht dat hij al lang met zich meedroeg.

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj