Nikolaas in de spreekstoel (3/4)



 Onlangs werd ik geïnterviewd door Dirk Leestmans,  journalist bij de VRT Nieuwsdienst. Het interview werd gepubliceerd op 24 april 2013 in de juristenkrant. U vindt het hier terug, in vier afleveringen.

Of hij het bestaan van God rationeel kan verklaren dan? ‘Neen, absoluut niet. Maar de geloofsdimensie maakt deel uit van het mens zijn. Iedereen gelooft.’

-Had dat gezegd tegen uw vriend Johan Vande Lanotte?
‘Luister: ik kan met u niet in gesprek gaan als ik niet geloof dat u geïnteresseerd bent in wat ik zeg. Maar die interesse kan ik niet bewijzen. Ik kan niet bewijzen dat God bestaat maar de ander kan ook niet bewijzen dat God niet bestaat. Het christelijke geloof is een daad van vrijheid. Ik heb geen behoefte om het bestaan van God rationeel te bewijzen.’

-Op de begrafenis van de slachtoffers van Dutroux, om maar dat voorbeeld te geven, vroeg de priester: waar was God?
‘Dat is de vraag van het lijden. Traditioneel een vraag die mensen tegenkomen in hun zoektocht naar de zin van het leven. Sommigen geraken daardoor gerevolteerd, ik niet.’
‘Wat mij betreft geeft Jezus daar geen woordelijk antwoord op maar fysiek, door zijn handelen, gaat Hij wel met het lijden om, Hij ondergaat het ten volle, Hij sterft de marteldood. En de evangelies leren ons dat Hij nadien verrezen is. Dat is precies de oorsprong en de kracht van het christendom. Het christendom is het geloof van de hoop.’

-Wat is uw antwoord op de vraag van de priester?
‘Hij was daar, solidair.’

Reacties

Anoniem zei…
Kernachtige en centrale vraag die altijd weer opduikt ja. Als wij onrecht toelaten, bv. iemand wordt in onze aanwezigheid mishandeld en we grijpen niet in, hoewel we het zouden kunnen, zijn we zelfs strafbaar. God staat erbij en Hij kijkt ernaar, maar wat doet de Almachtige? Psalm 11.
Waar was God in Auschwitz? In Kolbe, in Etty Hillesum. In Auschwitz dus. In hem of haar die zijn beschimmelde broodkorst nog afstond aan de naaste die nog meer honger had als het mogelijk was. Het geloof is raadselachtig, omdat het niet aangetast kan worden door tegenvoorbeelden. Ik geraak dus ook niet gerevolteerd. Deo gratias. God verlene mijn tot mijn laatste dag dit geloof.
Anoniem zei…
Tweemaal sterke woorden!

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj