Bidden met het vijfde Evangelie


Op www.startdestilte.be staan meerdere ignatiaanse gebedsvormen. Levensgebed is er zo een. Andere namen voor levensgebed zijn aandachtsonderzoek, bewustzijnsonderzoek, of nog bidden met het vijfde Evangelie.

Het is een heel eenvoudige gebedsvorm die je toelaat om Gods aanwezigheid in je gewone, dagdagelijkse leven meer op het spoor te komen.

Klik op www.startdestilte.be/levensgebed   om tekst en uitleg, en in het bijzonder om de twee nieuwe podcasts te beluisteren die u, stapje voor stapje, meenemen in de boeiende ervaring van het ignatiaans gebed bij uitstek.

Reacties

Anoniem zei…
Vind ik sterk gevonden: 5e evangelie. Niet als buitenstaander de evangeliën lezen, maar naar binnen gaan of dat proberen. In feite kun je inderdaad de werkelijkheid als evangelisch "decor" opvatten omdat Jezus ten volle leeft en aanwezig is, onveranderd, met al zijn vermogens. Waar mensen dat doen kun je zeggen dat tijd en ruimte weer van God worden. Of dat alle tussentijd vanaf de evangeliën tot nu wordt overgeslagen: het koninkrijk is binnen in u, zeker, maar ook binnenin die ander, dus ook buiten mij. Als de geesten het 5e evangelie in zichzelf zouden implementeren, zou God weer overal zijn of liever weer "rulen", de ruimte krijgen, zou de Liefde koning zijn. Paradise regained. Ik geloof nog altijd dat het kan, maar ook geloof ik dat God zelf het voortouw moet nemen.
Anoniem zei…
Als het Koninkrijk in mij is, dan is ook de ander in mij en niet buiten mij.
Het lijkt mij dat we zelf het voortouw moeten nemen, o.a. door het "naar binnen" gaan, in de stilte blijven, en in nederigheid ons hart openen voor wat er hier en nu is, zonder verwachtingen. Zo bouwen we zelf aan dit koninkrijk, waar Christus in ons woont en zich aan ons openbaart door de genade.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)