"De streling van Jezus": homilie van Paus Franciscus bij de voetwassing van jonge gevangenen



Tijdens de viering van het Laatste Avondmaal in een gevangenis voor jonge delinquenten, heeft Paus Franciscus, vooraleer de voeten te wassen van een 12-tal jongeren, voor de vuist weg volgende homilie gegeven.

Dit is aangrijpend. Jezus wast de voeten van zijn leerlingen. Petrus snapt er niets van. Hij weigert, maar Jezus legt het hem uit. Het is Jezus, God die dit gedaan heeft, en het is Hij zelf die dit uitlegt aan zijn leerlingen. “Snappen jullie wat ik voor jullie heb gedaan. Jullie noemen mij “leraar” en “meester” en dat doen jullie terecht, want dat ben ik ook. Indien dus Ik, de Meester en de Leraar, jullie de voeten heb gewassen, dienen jullie ook elkaar de voeten te wassen. Ik heb jullie een voorbeeld gegeven om na te volgen. Zodanig dat jullie voor elkaar dienen te doen wat  Ik voor jullie heb gedaan.”

Het is het voorbeeld dat onze Heer zelf gesteld heeft. Het is belangrijk voor Hem om hun voeten te wassen. Immers, diegene onder ons die het hoogst geplaatst is moet zich ten dienste stellen van de anderen. Dit is een symbool. Het is een teken – het feit dat ik jullie voeten was betekent dat ik ten dienste sta van jullie. En dat geldt ook voor ons, onder elkaar, ook al moeten we niet elke dag mekaars voeten wassen. Wat betekent dit dan? Dat we mekaar moeten helpen. Soms zou ik kwaad willen worden op iemand. Maar het is beter dit te laten overwaaien. En als diezelfde persoon mij om een gunst vraagt, dan dien ik die te verlenen!

Help mekaar. Dit is het wat Jezus ons leert. Dit is het wat ik doe. En ik doe het met mijn hart. Ik doe dit met mijn hart omdat het mijn plicht is. Als een priester en bisschop moet ik jullie dienen. Maar het is een plicht die voortkomt uit mijn hart en het is een plicht waarvan ik houd. Ik doe dit graag omdat het de Heer is die mij dit geleerd heeft. Maar ook jullie moeten ons en mekaar helpen, altijd. En door mekaar te helpen zullen we ook goed doen voor mekaar.

Nu zullen we overgaan tot de ceremonie van de voetwassing. Elk van ons moet zich nu de vraag stellen: ben ik echt bereid om anderen te helpen. Denk daar maar even over na. Denk eraan dat dit teken de streling is van Christus. Het is enkel maar hiervoor dat Jezus gekomen is: om ons te dienen, om ons te helpen.

Reacties

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj