Het feest van de bok


Tijdens mijn vakantie heb ik verschillende romans gelezen. Graag deel ik enkele indrukken met u.

“Het feest van de bok”,  door Mario Vargas Llosa, nobelprijswinnaar (3/4)

In deze meeslepende historische roman (2000) beschrijft Llosa de dictatuur die enkele tientallen jaren bestaan heeft in de Dominicaanse Republiek. In het bijzonder biedt hij een geloofwaardige inkijk aan in de persoonlijkheid en psychologie van een dictator en zijn naaste medewerkers. Hoe het hele boeltje aan mekaar hangt met angst, machtswellust, jaloersheid en infantiliserende personencultus waaraan alles, maar dan ook alles, wordt ondergeschikt. Geloofwaardig en indrukwekkend is ook de beschrijving van het brutale einde van het regime en de geleidelijke en subtiele overgang naar een min of meer democratisch regime.

Een overtuigend boek van een groot nobelprijswinnaar. Toch kan ik niet zeggen dat ik het graag gelezen heb. Het toont bijna uitsluitend de schaduwzijden van de mens, donkerder dan je ook maar durft te vermoeden.  Realistisch en sober. Zinvol en leerrijk. 

Eigenlijk ben ik meer geïnteresseerd in die andere kant van het menszijn.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen