Een eenvoudige maar onthutsende ontdekking


Een Pascal, een Franse medebroeder, vertelt over zijn roepingsverhaal.



Een belangrijke etappe in mijn roepingsverhaal vond plaats toen ik 12 jaar oud was.  Voor zover ik het me kan herinneren ging het over een ontdekking die even eenvoudig als onthutsend was.

Leven met God, was voor mij al lange tijd iets natuurlijk en makkelijk. Regelmatig vertoefde ik geruime tijd in zijn aanwezigheid. Het waren momenten van een gedeelde liefde, innig en vredig, bron van diepe vreugde en ook, soms, van intense droefheid, in een kinderhart. Naïef als ik was, meende ik dat deze dagelijkse verbondenheid met de God van liefde, aanwezig in het hart van elk leven, voor iedereen een evidentie was.

Op een goede dag, in het zesde studiejaar, was ik aan het praten met de jongens van mijn klas  en kwam ik met grote verwondering tot een ontstellende vaststelling: velen beleefden niet die verbondenheid met God, kenden Hem niet, waren onverschillig of geloofden zelf helemaal niet in Hem.

Het ging hier wel over mijn vrienden. Zij waren belangrijk voor mij, ik wilde het beste voor hen en ik zei tot mezelf: “Hoe is dat nu mogelijk dat zij dit niet weten? Hoe kunnen zij verder zonder die levengevende aanwezigheid?” Het werd me zo klaar als een klontje dat de beste dienst die ik hen kon bewijzen was om hen te helpen om Diegene te ontdekken die de bron zelf was van mijn vreugde. Immers, zo stelde ik het met mijn kinderwoorden, “er moet toch iemand zijn die het hen kan zeggen!”

Reacties

Anoniem zei…
Hoe heb je Hem leren kennen aan je vrienden? Een vraag voor Pascal.
Anoniem zei…
Inderdaad, men kan weinig beters doen dan mensen in contact brengen met die ene ware geluk en leven brengende God. Ook ik voel dat als een innerlijke drang en een zekere kennis of overtuiging: lieve mensen, er is werkelijk niets aanbevelenswaardiger dan in die relatie (met Jezus) treden en bloeien, werkelijk Leven. Of zoals iemand ooit opmerkte: als God inderdaad bestaat, is Hij de enige die er toe doet. Tegelijk denk ik meestal: laat ik maar zwijgen, want ik straal dat geluk dat ik zou willen promoten zelf totaal niet uit, ik ben doorgaans dor en onvolkomen in mijn relatie met Hem, eerder altijd zoekend dan ooit gevonden hebbend en zou dan alleen maar anti-reclame maken vrees ik. Om mensen te leren zwemmen zou men allereerst zelf moeten kunnen zwemmen, ik vrees dat ik nog altijd een halve drenkeling ben.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen