Een Vlaamse jezuïet in Abidjan (2)



Van 5 tot 30 maart 2012 is Guido Dierickx sj gastprofessor aan het Universitair Centrum “Centre de Recherche et d’Action pour la Paix” (CERAP) in Abidjan (West-Afrikaanse jezuïetenprovincie), Ivoorkust. Speciaal voor de lezers van deze blog schrijft Guido regelmatig een kroniekje over zijn avonturen aldaar.



Zink
Het is geen geheim dat het hier in Abidjan broeierig heet is, heel broeierig en heel heet. Interessanter is het na te gaan hoe de mensen zich tegen die hitte verweren. Wat ze niet doen, is voor een aangepaste dakbedenking zorgen. Overal vind je nog daken met zinken platen. Dat is ook zo voor mijn eigen huisje: een gelijkvloerse verdieping met daarop een bijna plat dak in zink. Er bestaat een toneelstuk met de titel “A cat on a hot tin roof” (van Tennessee Wiliams, een man die het kon weten want afkomstig uit het Amerikaanse zuiden.). Welnu, na de middag voel ik me in mijn leefkamer als “a cat under a hot tin roof”. Onleefbaar en ik die dacht dat ik goed tegen de hitte kon. Ja, er is hier een luchtkoeler, zoals in alle ander woningen in het domein, en hij werkt. Hij is echter in het slaapvertrek geplaatst en niet in de leefkamer, dus wel geschikt voor der siësta maar niet voor het werk.

Gelukkig kan ik nu uitwijken naar kantoor in het hoofdgebouw van de CERAP waar in elke kamer wel een luchtkoeling geïnstalleerd is. Dat is een strategie die goed werkt en die ook door vele andere medewerkers van de CERAP gebruikt wordt, met als gevolg dat je velen van hen op hun kantoor kunt aantreffen tot laat in de avond. Jammer dat die zachte dwang niet bij ons bestaat, in onze universiteiten bijvoorbeeld.

Strategie
Nog een strategie is die van het scheppen van luchtstromingen in het huis, van “tocht”. Vele muren zijn gebouwd met leemten tussen de stenen en alle deuren en vensters aan beide zijden van het gebouw horen wijd open te staan. Geen vrees voor verkoudheden, zelfs niet voor insecten (malariamuggen?) die op het licht zouden afkomen. Dikwijls heeft men de voorzorg genomen om de ramen af te schermen met vliegengaas, maar lang niet altijd. Kennelijk is men in deze grote stad niet erg bevreesd voor bepaalde klassieke ongemakken van de tropen. Zelfs het stadswater heeft een goede reputatie, zij het dat iedereen geacht wordt een fles mineraal water bij de hand te hebben.

En natuurlijk wordt de kleding aangepast maar dan toch niet in die mate die wij op een hete zomerdag bij ons zouden verwachten. Mannen en vrouwen lopen er heel netjes en stijlvol bij; de vrouwen dikwijls in felle kleuren. En iedereen is hier ook gehuld in een dun laagje transpiratie. Ook dat helpt. Eén stuk kleding is zo goed als verplicht: sandalen. Nu wil het ongeluk dat mijn sandalen hier meteen stuk zijn gegaan. Maar alles wordt hier hersteld, allicht door één van de wachters. Die hebben toch niets anders te doen dan toe te kijken of er iets aan hun poort gebeurt. En ja, in de regel gebeurt er helemaal niets. Wachter zijn is hier een onderdeel van het tewerkstellingsbeleid. Ondertussen heb ik mijn sandalen terug: ze zijn beter dan tevoren. Die wachters zijn geen nietsnutten. Ze zijn even handig als gedienstig.

Veel geblaat en weinig wol
Nog dit: vannacht heeft het hier fameus geregend, met veel donder en bliksem. Maar dat was veel geblaat en weinig wol. De lucht is er niet door afgekoeld. Nochtans had men mij verteld dat het klimaat hier in het regenseizoen (april…) draaglijker is.

PS: Ik heb gisteren nog een manier ontdekt om zich tegen de hitte van de dag te weren. De mensen leven veel ’s nachts. Als het donker wordt komen ze in drommen samen op straat en op de terrasjes. Die grote drukte vormt een beproeving voor de vele chauffeurs die zich door het gewriemel een weg willen banen.

Reacties

Anoniem zei…
Fascinerende blik in een totaal andere wereld. Met een zekere nostalgie denk ik terug aan de jaren dat ik de boeken van dr. Paul Julien voor het eerst ontdekte en verslond. Af en toe tref je er nog wel eens 1 in een kringloopwinkel. Kampvuren langs deN evenaar, Pygmeeën, De eeuwige wildernis. O aarde, ik heb u innig lief.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)