Waarom helpen?

Bij het verlaten van de trein stond ik naast een dame met twee zware koffers. Ik stak haar een handje toe en in aarzelend Frans dankte ze me heel vriendelijk. Eigenlijk best aangenaam.

Toen ik nadien de stad instapte op weg naar mijn afspraak dacht ik hier wat over na. Waarom had ik die dame geholpen? Omdat ik me als jezuïet en priester daartoe verplicht voelde?

Neen, kwam er meteen als antwoord. En toch is er een link tussen beide. Als ik jezuïet ben geworden en me priester heb laten wijden, is dat onder meer omdat ik ervaren had dat evangelisch leven gelukkig maakt. Een ander helpen is vervullend. En als je dat, bijvoorbeeld door het religieuze leven in te stappen, tot op zekere hoogte structureel een plaats kan geven in je leven, dan bouw je meteen ook een reële mogelijkheid tot geluk in je leven in.  

Reacties

Katrien zei…
"... omdat ik ervaren had dat evangelisch leven gelukkig maakt". En niet alleen jezelf, maar ook je naaste (zoals de dame op de trein in het voorbeeld). De "Blijde Boodschap" in een notedop. Deze ervaring wens ik vele mensen toe!

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj