Hoe patiënten de zorgverleners kunnen leren omgaan met lijden - Tips van Marc Desmet sj voor de omgang met pijn en verdriet(4/5)



Marc Desmet SJ is lange tijd palliatief arts geweest in het Virga Jesse ziekenhuis in Hasselt

7. Verlossing uit het lijden gebeurt door iets doen maar ook door een manier van zijn!
Jezus van Nazaret verlost ons uit het lijden door zijn schitterend voorbeeld van bevrijding van ziekte, sociale uitsluiting, onvruchtbaar godsbeeld etc. Dit is de Jezus van het eerste deel van het Evangelie. Die begrijpen we goed en zien we in het werk van zorgverleners.

Maar anderzijds verlost Hij ons doordat Hij zelf bewust in het lijden is gestapt. Waarom ging Hij toch naar Jeruzalem? Die Jezus van het tweede deel begrijpen we veel minder goed, maar we proberen Hem daarin te volgen … op afstand. En het is precies aan diegenen die Hem hebben proberen te volgen – moeizaam – dat Hij verschijnt. Misschien ‘verlossen’ sommige bewoners de zorgverleners!

8. Ontwikkel een gezonde vorm van mede-lijden.
Lijden en vechten gebeuren eerst zonder de ander, die niet begrijpt wat ik meemaak; vervolgens vaak tegen de ander die als kwaadwillig en onverschillig ervaren wordt en die mij ‘zoekt’ (als een stalker) en hopelijk op een bepaald moment met de ander die ook blijkt te lijden.
Echt mede-lijden typeert de mens: ‘Je souffre-avec, donc je suis.’ (Lytta Basset).

Reacties

Cilia zei…
Ik ervaar 'medelijden'als ik bij de lijdende, rouwende mens, blijf er bij, luister naar zijn verhaal en zo zal mijn hart spreken, danmijn mond.Hij zal je ingeven wat je kan doen of zeggen.
Zo leef ik ook in het verhaal van Jezus, stil zijn, horen, zien wat er zich afspeelt...stilte, want Hij bid in mij.

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Dé tip van Paus Franciscus voor een geslaagd leven

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)