Godslastering of godsopenbaring ?



Het toneelstuk van Romeo Castellucci heb ik niet gezien. Wel heb ik de commentaar door bisschop Bonny van Antwerpen gelezen. Wat een zuurstofkuur, wat een verademing. Wat een contrast met de, ten gronde door angst en twijfel ingegeven, protesten door traditionalistische en integristische christenen, in Parijs en in Antwerpen
Neen, de Kerk en de christenen hoeven zich niet in de eerste plaats af te schermen tegen een boze, vijandige wereld die hen alleen maar ten grond zou willen richten. Veel boeiender en evangelischer wordt het als je die wereld met vertrouwen tegemoet gaat. Niet naïef of argeloos. Wel kritisch open en op zoek naar dialoog en verbondenheid.
Dan kan je ontdekken hoe die wereld zich, ook vandaag, laat kennen als een plaats van godsopenbaring, eerder dan een plaats van godslastering.
Dank aan herder Bonny.

Reacties

Katrien zei…
Beste Nikolaas,
Ik heb zelf ook het commentaar van bisschop Bonny gewaardeerd. Niet minder dat van uw medebroeder Jan Koenot in Tertio. Het was heel verhelderend en ik ben er hen dankbaar voor. Temeer omdat ikzelf eerst aan de kant stond van de groep christenen die door u traditionalistisch en integristisch genoemd wordt. Het thema was onderwerp van gesprek in ons gezin en ikzelf heb deelgenomen aan de gebedswake in Antwerpen. Daarom denk ik dat de golf van verontwaardiging die ons dreef niet zozeer door angst en twijfel gevoed werd dan wel door een gebrekkig inzicht in de diepere betekenis van de zeer schokkende beelden uit de voorstelling. Hoe dan ook, het grote aantal bezorgde christenen dat ook in Frankrijk en Italië reageerde - vaak gehoor gevend aan een oproep van hun bisschop(!) - heeft er met hun gebedswakes minstens toe bijgedragen dat het toneelstuk onder de aandacht kwam en een dialoog op gang bracht. Of zoals Theresia van Lisieux zei: "alles is genade".
Beste Katrien,

Dank voor uw even openhartige als ontwapenende reactie. Ik vind ze heel steekhoudend en verhelderend. Ze doet me inzien dat ik in mijn bericht iets te snel door de bocht ben gegaan.

U heeft ook volledig gelijk als u stelt - zo interpreteer ik het althans - dat vele van de huidige culturele producties moeilijk toegankelijk zijn en heel wat leessleutels vragen om er "sens" uit te halen.

Maar, zoals u schrijft aan het einde, "alles is genade". Laat ons hopen en bidden dat ook dit toneelstuk en alles wat er rond gebeurt bron van genade mag zijn/worden. Onze God kan nu eenmaal recht schrijven op onze kromme lijnen.

Met herhaalde dank!

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen