20 jaar later

Vandaag, zondag 5 februari 2012, is het de 20ste verjaardag van Pedro Arrupe sj, Algemeen Overste van de Sociëteit van Jezus van 1965 tot 1983. Arrupe was een charismatisch man die de Sociëteit doorheen de turbulente overgangsjaren na het Tweede Vaticaanse Concilie leidde. Hij was ook een biddend man.

Onderstaande tekst/gebed sprak hij uit tijdens zijn laatste publieke verschijning, tav de Algemene Congregatie die zijn opvolger moest kiezen. Hij was toen reeds zwaar getekend door de gevolgen van de hersenbloeding die hem van een groot deel van zijn vermogens beroofde. In onderstaande video ziet u (vanaf ’33) beelden van deze laatste aangrijpende ontmoeting.

“Hoezeer verlang ik in een betere conditie te zijn om u hier te ontmoeten! Zoals u ziet, kan ik u niet eens rechtstreeks toespreken. Maar mijn algemene assistenten hebben begrepen wat ik verlang te zeggen tot ieder van u. Meer dan ooit bevind ik mij nu in de handen van God. Dit is altijd, vanaf mijn jeugd, mijn diepste verlangen geweest. En dit is nog altijd mijn enige wens. Maar nu is er een verschil : het initiatief ligt helemaal bij God. Het is voorzeker een diepe geestelijke ervaring om mij zo volledig in zijn handen te weten en te voelen”.

Reacties

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)