Amper één bladzijde ...




Ook deze week staat er een nieuwe meditatieve tekst op Gewijde Ruimte.
Een echte krachttoer: een samenvatting op amper één bladzijde van het christelijk geloof.
Oordeel zelf.
"Christendom heeft alles te maken met relaties en verbondenheid.  Christenen geloven dat God niet één, maar drie Personen is, en dat zij met elkaar oneindig rijke en gelukkige relaties hebben. Wij geloven ook dat de drie goddelijke Personen  hun geluk met ons willen delen. Alles vloeit voort uit dit, hun plan.

Zo is ieder sacrament een persoonlijke ontmoeting met Christus. Op ieder belangrijk ogenblik van mijn leven is Christus daar om me te verwelkomen. Hij regelt het zo dat Hij ons kan ontmoeten bij onze geboorte, in onze jeugdjaren, bij huwelijk, ziekte en dood, en mij op heel speciale wijze kan verrijken. In de eucharistieviering is Christus de Gastheer die ons welkom heet. De gemeenschap luistert naar zijn Woord en antwoordt hierop naar best vermogen.  In de communie zijn we zijn echte tafelgenoten. 
 
Ook zonde gaat over relaties en verbondenheid. Zonde is niet zo iets als geen gevolg geven aan een verkeersregel bij het rijden.  Zondigen doe ik als ik het kostbare weefsel van menselijke en goddelijke relaties en verbondenheid kwets. Ik doe mijzelf, de anderen en God pijn. Het sacrament van de verzoening omvat niet alleen maar het opzeggen van mijn zonden, maar het herstellen van de goede relaties. ‘Ga en zondig niet meer!’
 
Wanneer de menselijke geschiedenis voltooid zal zijn, dan wacht mij daar een kosmische en een eeuwig bloeiende viering van goede relaties en hechte verbondenheid, geboren uit extatische  vreugde in God en alle anderen. Wij noemen dit de hemel: iedereen wil mijn vriend zijn en ook ik wil een vriend zijn voor hen.

Ieder sterven wordt een ontmoeting met een God die mij liefheeft, voor mij zorg draagt en die mij thuis wil brengen. Zo mijn liefde enige herstellende opvoeding nodig heeft, dan gebeurt dit op dat ogenblik. Leven als een gelovige christen, is leven in leven schenkende verbondenheid!

Reacties

Katrien zei…
Heel mooi ontwikkeld vanuit het mysterie van de Drie-ene God! Het doet me spontaan denken aan het prachtige gebed van de Z. Elisabeth van de Drie-eenheid (ô mon Dieu, Trinité que j'adore). Dankjewel!

Meest gelezen

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)

Bidden met de Bijbel - een nieuw boek van Nikolaas Sintobin sj