De Mammon komt

Op zich is er niets tegen zo’n publiciteit. Het is mooi en goed gemaakt, lief, lijkt onschuldig.

Tussen de lijnen door staat echter de boodschap geschreven dat kern van het kerstfeest te maken heeft met een drankje dat je kan kopen.

Iedereen weet dat dit nonsens is. Probleem is echter dat je deze onzin niet eenmaal, maar doorlopend te horen en te zien krijgt. Voor coca cola net zo goed als voor andere consumptieartikelen. Vaak op zo’n subtiele wijze dat het ongemerkt binnenkomt en je gedrags- en verwachtingspatroon onbewust gaat beïnvloeden.

Brainwashing, heet dit. Alles voor de Mammon. Zelfs het meest heilige.

Het paradoxale, bevrijdende en hoopgevende is dat het net in die wereld is , met al zijn dubbelzinnigheden, dat onze God geboren wil worden.

Reacties

Anoniem zei…
Terugdenkend aan het artikel dat u plaatste op 4 december jl. van Doug Leonhardt sj,waarin wij eigenlijk de verjaardag (kort samengevat) vieren/herdenken van de geboorte van Jezus ruim 2000 jaar geleden , vraag ik mij toch af de laatste zin "dat onze God geboren wil worden" in die (deze)wereld niet enigszins tegenstrij-dig is met de overweging van Doug Leonhardt sj. Uiteraard is het mij wel duidelijk wat u met dit artikel bedoelt.
Els zei…
niet voor niets dat de Paus tijdens de kerstviering preekte over het gevaar van de 'commercialisering van het kerstfeest'! Dit filmke is een levend bewijs van die cultuur.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)