Lijdend voorwerp

Steeds en altijd weer de mensen die mij zijn toevertrouwd beminnen en dienen. Daar komt het allemaal op neer. Daar ga ik voor.” Tijdens een vergadering hoorde ik een dame onlangs deze uitleg geven aan het zinnetje “en todo amar y servir”. Het kwam uit het diepste van haar hart.
Ik was erdoor geraakt. Toch had ze dit beroemde zinnetje uit de slotmeditatie van de Geestelijke Oefeningen (GO) van Ignatius van Loyola maar half recht aangedaan. “Lijdend voorwerp” van het liefhebben (amar) en dienen (servir) is voor Ignatius immers niet in de eerste plaats of exclusief de mens maar wel God. De GO zijn voor hem een leerschool om zo naar de hele werkelijkheid te kijken dat je in alles (en todo) God op het spoor kan komen en zijn scheppende liefde aan het werk kan zien. In mensen, zeker. Maar nog veel ruimer, in alle mogelijke dingen en ervaringen.

En todo amar y servir is wat Ignatius de retraitant suggereert aan God te vragen als bijzondere genade aan het einde van de GO. “Je hebt nu de rest van je leven om dit geleidelijk aan te leren doen”, zei me mijn novicenmeester toen ik 20 jaar geleden voor het eerst de GO gedaan had.

Mooie zondag!

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De tenen van God (1/4)