Openhartig

Medebroeder Samuel Overloop legde enkele maanden geleden geloften af in de Sociëteit van Jezus. Hij studeert nu filosofie in Londen. In een interview blikt Samuel openhartig terug op zijn “proeftijd” in de SJ, ttz, het noviciaat.

Het noviciaat is een periode waarop ik nog niet veel zicht heb. Er is daar zoveel gebeurd, veranderd, gegeven en ontvangen dat de uitwerkingen ervan zich tot vandaag doen voelen. Het was zeker geen makkelijke periode.

Mijn eerste stage bij mensen die met HIV leven was ingrijpend. Van iemand die alles dacht te weten en deze mensen eens snel tot Jezus zou brengen onderging ik een transformatie tot iemand die verlangde open te staan voor de ander als ander. Een pijnlijke overgang.

Mijn voorlaatste stage daarentegen was er een van eenvoudige vreugde. Ik heb drie maanden doorgebracht in een indiaans dorpje in de Zuid-Amerikaanse Savannahs. Ik genoot van de eenvoud die het geloof en het religieuze leven daar aannemen, zonder al de complexen waar we hier in het Westen mee worstelen. Het was een periode waar ik me ongeremd mocht geven aan de dienst van de arme en de verkondiging van het evangelie.

Delen

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen