Diepte



8 dagen retraite. 4 meditaties van een uur per dag met voorbereiding en terugblik, een begeleidingsgesprek, eucharistieviering, wat lectuur en een wandeling, maaltijden in stilte … Het is zo voorbij.

Ik heb er telkens opnieuw deugd van. Ook als je religieus bent, of misschien net als je religieus bent, is dit “vacare Deo” (vrij zijn/worden voor God) levens-noodzakelijk. Tijd, ruimte, stilte om dichter te komen bij de kern van het leven. Waarom doe je wat je doet? Waar kies je voor? Waar haal je je kracht vandaan? Vacare Deo. Christen zijn is nooit een verworvenheid. Het is een voortdurende uitdaging voor de vrijheid.

Ik heb vooral gebeden met evangelieteksten die me welbekend waren. Paradoxaal genoeg stel ik vast dat hoe vertrouwder een tekst is, hoe makkelijker en langer ik er mee kan bidden. Enkele verzen kunnen volstaan voor een dag of meer.

Luisteren vraagt aandacht. Je moet eerst naar de diepte, wil je toegang krijgen tot de ruimte en de breedte.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen