80%


Als kind had ik er al een zwak voor. Ik kon uren bladeren in mijn prenten- en fotoboeken over dieren en planten. Ik trok graag de natuur in en TV-documentaires over fauna en flora konden niet lang genoeg duren.

Vandaag heb ik het opnieuw mogen ervaren. Ik kwam, eerder toevallig, terecht in het museum over de wereldoceanen in Lissabon. Nooit in mijn leven heb ik zo’n mooie aquaria gezien. Deze keren waren het geen foto’s of TV-beelden. De vissen en andere zeebewoners waren er in levende lijve. Enkel een glazen wand scheidde mij van al dat prachtige leven.

Ik houd veel van kunst. Ik heb vele mooie kerken en andere gebouwen gezien, schilderijen, beelden en andere producties van het mensenlijke creatieve vernuft. Maar eigenlijk houd ik nog het meest van de natuur. Wat een pracht, wat een verscheidenheid, wat een verfijning, wat een onvoorspelbaarheid.

Vlak voor het buitengaan las ik dat 80% van het leven in de oceanen op de een of de andere manier bedreigd is …

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen