Laboratorium

Op een bepaald ogenblik merkte ik dat ik begon te houden van datgene wat me voordien mateloos kon irriteren bij mijn vrouw. ” Dit vertelde me eens een man van middelbare leeftijd toen hij het had over wat de liefde voor zijn vrouw concreet betekende.

Je zou er soms aan twijfelen dat mensen gemaakt zijn om samen te leven. De heilige Jan Berchmans sj, die nochtans maar heel kort geleefd heeft, schreef dat het gemeenschapsleven voor hem het grootste kruis was.

Toch ervaar ik het samenleven met anderen, voor mij dan in het bijzonder met medebroeders, als een genade. Een kruis kan overigens ook een genade zijn …

Het is voor mij een voortdurende uitdaging, een dagdagelijks laboratorium waar ik steeds weer nieuwe recepten voor naastenliefde ontdek, ontvang of soms moeizaam probeer uit te vinden.

Reacties

Meest gelezen

Wat verrijzenis kan betekenen in de dierenwereld en in jouw leven - Adembenemende video

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Waarom we stille zaterdag graag overslaan - de uitleg van Karl Rahner sj

Kan je vandaag nog in Jezus geloven zoals 2000 jaar geleden? - Homilie van Nikolaas Sintobin sj

Over wassen van een aidszieke en Witte Donderdag - homilie Nikolaas Sintobin sj

De verrijzenis van Jezus is geen toverpilletje - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor Pasen